Inhoud:
We gaan in op twee belangrijke vragen bij het beoordelen van een aantal voedingsmiddelen, wat zit er in en waartoe dient deze component waarbij we voornamelijk naar eiwitten, vetten en koolhydraten kijken. Daarbij gaan we zowel vanuit voedingstechnologisch standpunt als vanuit nutritioneel standpunt gaan beoordelen. Wat gebeurt er als ik een bepaalde component weglaat, vervang of toevoeg? Hierbij denken we dan aan het weglaten, toevoegen, reduceren of vervangen van bepaalde vetten, (poly)sachariden of eiwitten. Hoe kan dit kaderen in een gezond voedingspatroon? We gaan hierbij ook zelf aan de slag om aldus de functionele eigenschappen van een aantal componenten te evalueren.
Doelgroep:
- leerkrachten wetenschappen - Chemie
- leerkrachten Biotechnologische en Chemische Technieken (Biotechnieken)
- leerkrachten voeding (bakkerijtechnieken)
- leerkrachten die in hun lesprogramma voeding of deelaspecten ervan behandelen (studiedomeinen STEM, Land- en Tuinbouw, Voeding&Horeca, Maatschappij&Welzijn)