Doelgroep
Medewerkers en verantwoordelijken voor productie, productontwikkeling, kwaliteit, …
Doelstelling
- de zintuiglijk waarneembare eigenschappen (uitzicht, textuur, smaak, …) spelen een essentiële rol bij de appreciatie van levensmiddelen door de consument. De smaak van een levensmiddel is hierbij de moeilijkst te karakteriseren factor
- deze opleiding zal inzicht geven in de verschillende elementen, die de smaakperceptie van levensmiddelen bepalen
- er zal dieper ingegaan worden op de moleculaire basis van smaak en de technieken om de smaakbepalende invloedsfactoren sensorisch en chemisch-analytisch te karakteriseren
Inhoud
- inleiding: belang van smaak, elementen en fysiologie van de smaakperceptie
- moleculaire basis van de smaak (flavour): mondgevoel, smaak op de tong (taste) en aroma
- smaakeigenschappen meten: inleiding tot sensorische analyse en chemisch-analytische technieken voor het karakteriseren van de smaakeigenschappen
- inzicht in de smaakbepalende invloedsfactoren
- off-flavour/taintproblematiek
- casestudies uit alle sectoren van de voedingsindustrie
Duur
1 dag
Inschrijven
Inschrijven