Omschrijving
Professionele commerciële communicatie: verbaal en non-verbaal, ook aan de telefoon:
- Een zelfzekere en positieve uitstraling: vertrouwen winnen van de klant.
- Proactieve klantgerichtheid: overtuigingskracht naar de klant toe en aanvankelijke weerstand ombuigen naar interesse.
- Alerte houding en luistervaardigheid: de juiste vragen stellen en niet laten meeslepen in het verhaal van de klant.
- Dynamisch taalgebruik: snel "to the point" komen.
- Resultaatgerichte aanpak: kort op de bal en snel overgaan tot afsluiten.
- Aandacht voor het profiel van de klant:
- Aanduiden van de soorten klanten.
- Hoe die klanten benaderen ?
- Opmaak van het sellogram:
- Principe van het sellogram.
- Wie zijn wij als bedrijf en hoe omschrijven wij onze positie naar de klant toe ?
- Wat zijn onze diensten en/of producten: bepalen van eigenschappen en bijhorende voordelen.
- Wie zijn onze medespelers in de markt en hoe is onze positie tegenover hun aangeboden diensten ?
- Met welke doelstellingen of motivaties wil ik de klanten benaderen ?
- Samenstellen gebruiksklaar sellogram op basis van bovenstaande gegevens.
- Link naar telefonisch prospecteren en verkoopsgesprekken.
Doelstelling
- Basisprincipes van de communicatie even op het voorplan zetten.
- Inzicht verwerven in onze gesprekspartner.
- Via het opmaken van een sellogram (verkoopmatrix) brengt de deelnemer de eigenschappen van zijn producten en/of diensten alsook de marktomgeving in kaart. Dit is het denkkader van waaruit elke actie naar de klant toe voortvloeit.
- Verwerven van een grondig inzicht in de waarde van de producten en/of diensten en in bijhorende voordelen.
- Verhogen van de contactvaardigheid door betere kennis van de producten en/of
Diensten
Doelgroep
Werknemers die een functie (zullen) uitoefenen op de commerciële binnen- of buitendienst en die hun bekwaamheden op dat vlak gestructureerd willen verbeteren of verhogen. Deze opleiding bestaat uit een traject van 3 modules die apart kunnen gevolgd worden.